De auteurs nemen je mee op de weg van mening naar feit en begeleiden je bij elke stap in het marktonderzoeksproces. Ze reiken je het kader én de tools aan om een marktonderzoek succesvol te kunnen uitvoeren en presenteren. Het boek is doorspekt met oefeningen, checklists, tips en illustratieve cases zodat je helemaal ondergedompeld wordt in hoe een kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek écht verloopt. Elk deel zoomt in op een specifiek domein binnen marktonderzoek. Vervolgens behandelt elk hoofdstuk één specifieke vraag binnen dit domein. Zo kom je heel concreet het antwoord te weten op vragen zoals ‘Hoe voer je observatieonderzoek uit?’, ‘Hoe stel je een goede vragenlijst op?’ of ‘Hoe stel je een marktonderzoeksrapport op?’.
Het boek richt zich zowel op studenten als marketingprofessionals die een praktische leidraad willen voor het opzetten, uitvoeren of uitbesteden van een goed onderbouwd marktonderzoek.
Marketing without market research is like driving with your eyes closed.
-Dan Zarella
‘People always talk about reputations’ is een praktisch handboek voor elke bedrijfsleider, marketeer, communicatiespecialist of student die op onderbouwde wijze aan de slag wil gaan met de reputatie van merken. Aan de hand van 20 essentiële vragen over merkopbouw wordt een merk gepositioneerd, betekenis gegeven en geprofileerd. De klassieke 4P-marketing vormt daarbij slechts de basis. In het boek ligt de focus op value branding: hoe kan échte betekenis aan een merk gegeven worden die beoogde doelgroepen kunnen overtuigen en duurzaam aan het merk binden?
Het boek is de neerslag van een jarenlange zoektocht hoe bedrijven en organisaties aan de hand van een eenvoudige methodiek tot een ijzersterke merkreputatie kunnen komen. Het boek loodst de lezer stap voor stap door het hele proces van merkpositionering, merkbetekenis en merkprofilering. Per onderdeel worden de nodige cases belicht om de theorie ook meteen aan de praktijk te toetsen. Dat maakt van het boek een uiterst praktische leidraad voor iedereen die zijn merkreputatie vleugels wil geven.
Het meest gebruikte boek over marktonderzoek door hogeschool- en universiteitsstudenten en marketingprofessionals die zelf aan de slag willen met marktonderzoek.
Het boek werd in 2022 door BAM (Belgian Association of Marketing) verkozen tot tweede beste Marketing Book of the Year 2022.
Marc De Laet (1956) is gewezen docent marktonderzoek en opleidingscoördinator aan de AP Hogeschool Antwerpen.
Frederik Picard (1979) is managing partner van marketing- en communicatiebureau Reputations en docent marktonderzoek aan de AP Hogeschool Antwerpen.
Pol Toye (1961) is docent marktonderzoek en opleidingshoofd Automotive management aan de Vives Hogeschool in Kortrijk.
Dit is marktonderzoek
Marc De Laet, Frederik Picard & Pol Toye
Paperback & e-book
Uitgegeven door VANIN
€41,75
Te koop in de gespecialiseerde boekhandel en online via VANIN