fbpx

B van Brand awareness

Dokters verstaan dokterstaal, wiskundigen begrijpen differentialen en integralen. De marketeer verstaat gekke marketingtermen. Gelukkig maar. Maar een buitenstaander is meestal niet thuis in de wereld van journeys, ideale klanten en termen als SEO en omnichannel. Dokterslexicon kunnen we niet toelichten, en kernfysica is ver van ons bed. In marketingtermen (waar onze eigen tenen trouwens ook wel eens van gaan krullen) kunnen we je echter wél wegwijs maken. Wij doen het volgens een bekend taalkundig format: het alfabet. Voor merken begint alles met de B. De B van Brand Awareness.

Alfabet

Brand Awareness (Engels – noun) 

Synoniemen: merkbekendheid of naamsbekendheid en omvat alles waar een merk bekend voor is. Het heeft vaak een grotere invloed op de keuze van de consument dan de functie, prijs of kwaliteit van een product of dienst. Hoe bekender je merk, hoe groter de kans dat iemand jouw product of dienst koopt.

Brand Awareness

Sterke merken

Je staat op en drukt jouw wekker af. Je ziet een merk. Je doet jouw pantoffels aan. Je ziet een merk. Je zet een kopje koffie en je ziet weer een merk. Ons dagelijks leven zit vol van merken. Experts schatten dat we per dag tussen de 4000 en 10.000 merkadvertenties tegenkomen. Gelukkig zijn we ons daar niet altijd bewust van. Bij veel merken sta je niet stil, maar je grijpt er toch telkens weer naar in de supermarkt. Dat zijn merken die een sterke naamsbekendheid hebben. De naam is het kwaliteitslabel geworden.

Your brand is what other people say about you when you’re not in the room. – Jeff Bezos, Amazon
Net zoals bij de keuze van een naam voor jouw kind of huisdier, denk je beter ook bewust na over jouw merk. Je merk moet immers opvallen en mensen moeten het herkennen. Met jouw product wil je iets bereiken, toevoegen of veranderen in het leven van mensen. En net dat moet je uitstralen met je merk.

Golden Circle

at merkbewustzijn creëren is één van de belangrijkste doelen van content marketing. Meer nog; 89% van de marketingexperts beschouwt brand awareness als het hoofddoel (Bron: Content Marketing Institute (CIM)). De Golden Circle van Simon Sinek is een eenvoudig model dat jouw merkbetekenis kan versterken.

De meerderheid van bedrijven weten wat ze doen. Ze schenken veel aandacht aan wie zij zijn en wat ze doen, maar te weinig aandacht aan het ‘waarom’. De kans op meer brand awareness stijgt bij de omgekeerde volgorde: vertel eerst waarom jij doet wat je doet.

Door de focus op het ‘waarom’ onderscheidt jouw merk zich veel sterker van de concurrent. De meerwaarde van jouw product of dienst gaat dus opvallen. Ga op zoek naar het doel van jouw merk. Waarom werken we aan dit merk? Waarom zou ik hier als klant nood aan hebben? Inspireer mensen met jouw doel. Denk hierbij creatief en groter.

Brand awareness_Reputations
MARKETING MODELS_GOLDENCIRCLE_REPTUTATIONS

Golden Circle

Brand Awareness en Reputations, da’s twee handen om een buik.  

Reputations duikt mee in de denkwereld van jouw klanten. Stapsgewijs komen we zo tot nieuwe inzichten. We volgen daarvoor een strategisch pad naar unieke en logische merkwaarden die aansluiten bij de missie en visie van jouw merk. Deze kan jij vervolgens naar buiten brengen en hup, daar heb jij samen met ons het startschot gegeven van meer merkbekendheid!