fbpx

C van Challengen

Dokters verstaan dokterstaal, wiskundigen begrijpen differentialen en integralen. De marketeer verstaat gekke marketingtermen. Gelukkig maar. Maar een buitenstaander is meestal niet thuis in de wereld van journeys, ideale klanten en termen als SEO en omnichannel. Dokterslexicon kunnen we niet toelichten, en kernfysica is ver van ons bed. In marketingtermen (waar onze eigen tenen trouwens ook wel eens van gaan krullen) kunnen we je echter wél wegwijs maken. Wij doen het volgens een bekend taalkundig format: het alfabet. Als derde in rij staat de C van Challengen.

Alfabet

Challengen (Engels – verb):

`letterlijk vertaald betekent ‘challengen’ uitdagen. Het is een werkwoord, een actie waaraan gewerkt moet worden. Een uitdaging is een situatie die het succes van een organisatie belemmert of bedreigt. Iedereen wil een goede klantenrelatie, tevreden medewerkers en een uitstekende merkreputatie. Onderweg naar deze succesformule moet je elke uitdaging die je tegenkomt in de ogen durven kijken. Deze uitdagingen kunnen specifiek voor jouw organisatie gelden of herkenbaar zijn voor de gehele sector.

Challengen

"De coronacrisis deed meer dan 50% van de Limburgse ondernemers zijn aanbod herdenken. 6 op de 10 ging effectief aan de slag met deze uitdaging."

Durf jezelf in vraag stellen

eel bedrijven en organisaties zeggen te houden van de C van ‘Challengen’. Maar jezelf doortastend challengen is moeilijk en gebeurt minder vaak dan gedacht.

Als een kip zonder kop rondlopen, de kat uit de boom kijken of aan struisvogelpolitiek doen. Ooit al opgevallen dat het dierenrijk ons wel vaker wijst op één van de grootste valkuilen in ons leven? We doen veel dingen zonder al te veel na te denken ‘omdat we ze al zolang zo doen’ en weinigen ons er op wijzen dat het ook anders kan. Iedereen is wel ergens op vastgeroest. En dat gebeurt zowel privé als in een professionele context. Herkenbaar?

Vaak doen we binnen een organisatie gewoon wat we doen. Dan is het moeilijk om aan objectieve introspectie te doen. Gaan we met ons merk strategisch nog altijd in de juiste richting? Durf jij jezelf op tijd en stond in vraag te stellen?

Onderzoek van Idearte wijst uit dat de coronacrisis en bijhorende lockdown net geen 60% van de Limburgse ondernemers aanzette om zijn aanbod te herdenken. Deze heftige periode challengde dus bijna 6 op 10 om zichzelf in vraag te stellen. Keerzijde: voor 4 van de 10 ondernemers was zelfs deze crisis dus nog niet uitdagend genoeg om iets te herdenken. Bijzonder resultaat toch?

Externe partner als spiegel

Misschien heb je veel tijd gestoken in een campagne die toch niet zo veel opleverde als je hoopte, maar heb je geen tijd of klare blik meer om het grondig te herbekijken. Of misschien is iets historisch zo gegroeid en heb je het nog nooit in vraag gesteld. Een externe partner is dan vaak een oplossing. Die partner kijkt onbevangen naar jou, je merk en je beweegredenen. Hij kan je een spiegel voorhouden, je een stapje terug laten nemen en uitdagen. Een luxepositie, want als externe kent hij of zij de interne politiek niet en kan zo dus duwen op gevoelige plekjes die je team niet kunnen, willen of durven benoemen.

Toch is het niet altijd evident om zo’n partner onder de arm te nemen. Je moet immers je bedrijf openstellen en mensen laten binnendringen in de poriën van je merk. Maar laat dit een pleidooi zijn om die stap tóch te nemen. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan vast. Nothing is for free.

Een ‘externe’ binnenlaten in je merk is spannend, maar vooral heel leerrijk. De discussie gaat ongetwijfeld heel wat pijnpunten blootleggen, waarmee je aan de slag kan zodat je meer naamsbekendheid krijgt, je klantenloyaliteit verhoogt of thought leadership creëert. Zo’n partner heeft een expertise die jij of je bedrijf niet per se in huis hebben. Doordat die consultant ook bij heel andere bedrijven over de vloer komt, kan hij of zij de opgedane kennis van de andere sector meenemen naar de jouwe en je op meerdere vlakken uitdagen.

Challengen_marketing_Reputations

Wij dagen jou uit! 

Jou challengen: het zit in ons DNA. Op basis van deskresearch en workshops proberen we in de huid van jouw merk te kruipen. We gaan met je in discussie en zoeken samen met jou naar jouw ideale merkidentiteit. Ben je getriggerd?