Dokters verstaan dokterstaal, wiskundigen begrijpen differentialen en integralen. De marketeer verstaat gekke marketingtermen. Gelukkig maar. Maar een buitenstaander is meestal niet thuis in de wereld van journeys, ideale klanten en termen als SEO en omnichannel. Dokterslexicon kunnen we niet toelichten, en kernfysica is ver van ons bed. In marketingtermen (waar onze eigen tenen trouwens ook wel eens van gaan krullen) kunnen we je echter wél wegwijs maken. Wij doen het volgens een bekend taalkundig format: het alfabet. Tijd om te stoppen met keuvelen over de K van KPI, want wij geven hier diepgang.
KPI (Engels; zelfstandig naamwoord):
KPI is de afkorting van Key Performance Indicator, ofwel Kritieke Prestatie Indicatoren. Het zijn variabelen om de prestaties van je merk, product, dienst of bedrijf op te volgen en te analyseren. Voorbeelden van KPI’s zijn het aantal nieuwe klanten, de omzet en winst van je bedrijf.
Als bedrijf of organisatie wil je gericht groeien. Om dat te doen stel je doelen voorop, op korte en op lange termijn. Een KPI is een variabele die je koppelt aan je doel én vormt meteen een indicator of je op de juiste weg zit om je doel te bereiken.
Marketing heeft meer dan ooit de mogelijkheid om de impact op bedrijfssucces te bewijzen. Goede KPI’s zijn cruciaal om marketing- en communicatieacties te monitoren en te sturen.
nteressante marketing-KPI’s zijn afhankelijk van de fase van de customer journey waarin je consument zich bevindt. Hiervoor kan je vertrekken van de vier fasen van het See, Think, Do, Care-model:
See: eerste contact van de consument met jouw merk
Mogelijke KPI’s: aantal bereikte personen, websitebezoeken, likes/reacties op social media of videoweergaven van meer dan 10 seconden
Think: de consument kent zijn behoefte en gaat actief op zoek naar een oplossing
Mogelijke KPI’s: time-on-site, het aantal keer dat content gedownload wordt en het aantal inschrijvingen voor je nieuwsbrief
Do: de aankoop
Mogelijke KPI’s: omzet, conversiepercentage en ROI
Care: alle inspanningen om de consument te behouden en zijn klantwaarde te vergroten
Mogelijke KPI’s: aantal herhalingsaankopen, gemiddelde bestelwaarde en customer lifetime value
We sommen voor jou enkele belangrijke kenmerken op.
Actie: verhogen van
Detail: nieuwsbriefabonnees
Waarde: tot 10.000
Eenheid: mensen
Termijn: tegen 31/12/2022
Deze 5 onderdelen kan je heel gemakkelijk toepassen voor eender welke KPI en zorgen ervoor dat je niet de mist in gaat en slecht omschreven KPI’s opstelt.
Met cijfers kan je alles en niets bewijzen. Zo ook met KPI’s. Een KPI moet echt iets vertellen over het doel dat je wil bereiken. Stel dat je als doel hebt om binnen een jaar 5.000 actieve maandelijkse gebruikers op je platform te hebben, dan moet je KPI ook zo geformuleerd worden (verhogen van platformgebruikers tot 5000 maandelijks actieve accounts tegen XX/XX/XXXX). Al te vaak wordt de KPI te algemeen opgesteld (5000 accounts tegen XX/XX/XXXX), waardoor in dit geval ook niet-actieve gebruikers worden meegeteld, wat een complete vertekening van de realiteit kan geven. Zoiets noemen we een vanity metric: een cijfer dat je goed doet lijken bij anderen, maar je niet helpt je eigen prestaties werkelijk te beoordelen en informatie geeft om toekomstige strategieën op te baseren.
KPI’s opstellen?
Eerst denken, dan doen. Dat is wat Reputations jou wil meegeven. Of je nu een nieuw merk wil lanceren of een andere doelgroep wil aanspreken met je product: we beginnen altijd met het uitdenken van de strategie. We kunnen je helpen om concrete doelen te stellen en een marketing- en communicatieplan uit te werken dat helpt je doelen te bereiken, op korte én lange termijn.