fbpx

L van LinkedIn

Dokters verstaan dokterstaal, wiskundigen begrijpen differentialen en integralen. De marketeer verstaat gekke marketingtermen. Gelukkig maar. Maar een buitenstaander is meestal niet thuis in de wereld van journeys, ideale klanten en termen als SEO en omnichannel. Dokterslexicon kunnen we niet toelichten, en kernfysica is ver van ons bed. In marketingtermen (waar onze eigen tenen trouwens ook wel eens van gaan krullen) kunnen we je echter wél wegwijs maken. Wij doen het volgens een bekend taalkundig format: het alfabet. De L brengt ons bij hét social mediaplatform voor professionals: Linkedin.

Alfabet

LinkedIn (LinktIn; zelfstandig naamwoord):

LinkedIn is een sociale netwerksite die zich richt op de zakelijke gebruiker. Als gebruiker kan je een professioneel profiel aanmaken en zakelijke connecties maken met andere gebruikers. LinkedIn is de grootste website ter wereld op vlak van zakelijk netwerken. Het is bijna een must voor bedrijven om aanwezig te zijn op LinkedIn. Vooral studenten, bedrijven en andere professionals zijn actief op het online platform om klanten, een job of zakelijke partners te vinden.

LinkedIn

Wees (en blijf) aandachtig

Een professioneel profiel vraagt om een duidelijk idee van wat en wie je wil bereiken. Hoe begin je daar nu aan? Met deze zes tips bouw én onderhoud je een interessant bedrijfsprofiel:

  1. Zorg voor een up-to-date en duidelijke profielpagina (‘headline’, ‘about’, ‘featured’) die duidelijk maakt wie je bent, wat je doet en waarvoor je staat. Daarmee til je de reputatie van jouw bedrijf al gemakkelijk enkele niveaus hoger!
  2. LinkedIn is hot. Op basis van jouw LinkedIn-profiel overwegen professionals om contact op te nemen. Potentiële klanten, medewerkers en bedrijven doen veel online onderzoek naar interessante bedrijven. Tegenwoordig is één van de belangrijke bronnen LinkedIn.
  3. Laat van jezelf horen. Zie LinkedIn als één grote zakelijke krant vol actuele en relevante weetjes van jouw netwerk en hun connecties. Deel berichten en reageer ook op berichten van anderen.
  4. Laat je medewerkers zien en horen. Medewerkers zijn het hart van je organisatie. Laat dat hart ook kloppen op LinkedIn. Als je medewerkers actief betrokken zijn en berichten delen over jouw bedrijf, kan je een veel groter publiek bereiken. Zet zelf regelmatig een werknemer in de kijker op jouw bedrijfspagina.
  5. Wees eerlijk. Op LinkedIn durven mensen tegenslagen delen. Doe je dit, maak de boodschap dan verderop in jouw post positief en voeg een CTA (call to action) toe. Laat het een levensles zijn en bied jouw netwerk een nieuwe manier van kijken naar problemen. Vraag gerust om feedback of eigen ervaringen in de comments. Zo geef jij het engagement en het bereik bij jouw bericht een boost!
  6. Wees alert tijdens het Golden Hour. Dan hebben we het niet over de zonsondergang buiten, maar wel over het eerste uur nadat je een post plaatste op LinkedIn. Het is een cruciaal uur waarin je de betrokkenheid van jouw netwerk kan verhogen. Reageer dadelijk wanneer een volger een reactie achterlaat op jouw post. Pas na vijf dagen een reactie terug plaatsen of gewoonweg niet reageren is not done. Daarmee help je je reputatie als betrokken bedrijf niet vooruit.

Adverteren op LinkedIn

Op LinkedIn adverteren werkt niet hetzelfde als op andere platformen zoals Facebook. LinkedIn campagnes zet je vooral in om bekendheid te genereren bij specifieke bedrijven en personen. Gebruik LinkedIn dus niet als kopie van jouw Facebookpagina. Adverteren op LinkedIn is goed voor het genereren van leads en promoten van thought leadership.

Je kan op drie manieren leads verzamelen op LinkedIn:

  • Outbound marketing: rechtstreeks een bericht sturen naar een potentiële klant
  • Inbound/content marketing: content publiceren om je awareness te vergroten
  • Paid acquisition: publiceren van betaalde advertenties in de feed

Wil je met jouw organisatie ook sterk aanwezig zijn op LinkedIn? Of wil je concreet aan de slag met LinkedIn advertising? We helpen je graag met een sterk bedrijfsprofiel én een contentplan om relevant te blijven voor je netwerk.