We helpen je met het uitwerken van een heldere contentstrategie: de basis voor relevante quotes waarmee je meerwaarde geeft aan je klanten en vertrouwen opbouwt in je merk
Dokters verstaan dokterstaal, wiskundigen begrijpen differentialen en integralen. De marketeer verstaat gekke marketingtermen. Gelukkig maar. Maar een buitenstaander is meestal niet thuis in de wereld van journeys, ideale klanten en termen als SEO en omnichannel. Dokterslexicon kunnen we niet toelichten, en kernfysica is ver van ons bed. In marketingtermen (waar onze eigen tenen trouwens ook wel eens van gaan krullen) kunnen we je echter wél wegwijs maken. Wij doen het volgens een bekend taalkundig format: het alfabet. Vandaag zoomen we in op de Q van quotes.
Quotes (kwoo-ts; zelfstandig naamwoord):
een quote is een kort citaat van een (bekend) persoon. Met een quote kan je je publiek informeren, verrassen, entertainen of inzicht bieden. Quotes zijn enorm populair als contenttype. Ze laten toe om in kleine snippets consistent het verhaal van je merk te vertellen.
In persberichten, tijdens keynotes, op sociale media… Overal kom je ze tegen: quotes. Het contenttype is niet meer weg te denken uit de communicatie van bedrijven en organisaties. Steeds meer merken gebruiken quotes als een belangrijk onderdeel van hun digitale strategie. Marketinggoeroe Simon Sinek bijvoorbeeld geeft in zijn nieuwsbrief elke dag een inspirational quote.
Quotes werken dus. Waarom? En wat zijn de voordelen voor jouw merk?
Quotes zijn kort en snackable
Om een open deur in te trappen: de hoeveelheid informatie die je publiek te verwerken krijgt is enorm, hun aandachtsspanne kort. Quotes zijn hapklare blokken content die weinig tijd vragen van je publiek.
Quotes worden vaak gezien én onthouden
Quotes worden vaak gezien en gedeeld. Een goed citaat kan bovendien gemakkelijk enkele minuten, uren of dagen blijven hangen bij je publiek.
Quotes zijn emotie
Of je quote nu informeert, entertaint, inspireert of motiveert: een goede quote roept een gevoel op. Door je publiek emotioneel te raken, zorg je voor betrokkenheid bij je volgers en kan je een community opbouwen rond je merk.
Met quotes bouw je vertrouwen op
Je kan zelf quotes verzinnen, maar ga vooral ook op zoek naar interessante citaten van bekende experts uit jouw vakgebied. Zo toon je dat je op de hoogte bent, positioneer je jezelf als autoriteit én zorg je bovendien voor een (gratis) associatie met je eigen merk. Door te linken naar hun kanalen, creër je ook meer traffic en social proof voor je merk.
Quotes zijn visueel
Mensen (en algoritmes) houden van visuele content. Quotes zijn ideaal om te verwerken tot eenvoudige visuals. Daarvoor hoef je tegenwoordig geen grafisch vormgever te zijn: met gratis tools zoals Canva kan iedereen aan de slag.
Samengevat: quotes zijn een contenttype waarmee je je publiek kan vastgrijpen én op lange termijn aan je merk binden. Deel consistent quotes die relevant zijn voor je publiek. Zo zorg je voor meerwaarde voor je publiek en bouw je ondertussen vertrouwen op voor je merk.
Maar hoe gebruik je quotes nu in je communicatiestrategie?
Begin bij het begin
Quotes gebruik je om jouw merk uit te dragen en op te bouwen. Post dus niet zomaar random quotes, maar geef ze een duidelijke plaats in je contentstrategie. Kies voor quotes die in lijn liggen met jouw missie, visie en doelgroep.
Quote een relevant persoon
Laat in je citaat een persoon met aanzien aan het woord. Wie dat is, hangt af van je doel en doelgroep. Je kan een veelgevraagd expert in Terzake aan het woord laten, maar evengoed een mom-influencer op Instagram of een medewerker die een echte ambassadeur is van je merk. Zorg vooral dat de geciteerde een link heeft met het onderwerp.
Doe je research
Check of de quote ook echt uit de mond komt van de persoon die je citeert. En doe ook een background check naar diegene die je citeert: je wil dat de reputatie van de geciteerde positief afstraalt op je merk.
Maak het persoonlijk
Zorg er ook voor dat de quotes in lijn liggen met de branding van jouw merk: voeg je huisstijl, logo en/of url toe. Maak de quote nog persoonlijker, door ook jouw interpretatie eraan te voegen.
We helpen je met het uitwerken van een heldere contentstrategie: de basis voor relevante quotes waarmee je meerwaarde geeft aan je klanten en vertrouwen opbouwt in je merk