fbpx

T van T-shaped marketeer

Dokters verstaan dokterstaal, wiskundigen begrijpen differentialen en integralen. De marketeer verstaat gekke marketingtermen. Gelukkig maar. Maar een buitenstaander is meestal niet thuis in de wereld van journeys, ideale klanten en termen als SEO en omnichannel. Dokterslexicon kunnen we niet toelichten, en kernfysica is ver van ons bed. In marketingtermen (waar onze eigen tenen trouwens ook wel eens van gaan krullen) kunnen we je echter wél wegwijs maken. Wij doen het volgens een bekend taalkundig format: het alfabet. Vandaag: de T van T-shaped marketeer. We kennen allemaal onze eigen lichaamsvorm: peer, appel, zandloper… Maar weet je ook welke vorm je als marketeer uitstraalt?

 

Alfabet

T-shaped marketeer

T-shaped marketeer (tie-shaped marketier; zelfstandig naamwoord): T-shaped marketeers zijn de moderne marketeers met een brede basiskennis en praktische (digitale) marketingskills, alsook expertise in één of twee specifieke gebieden. Mensen met T-shaped skills zijn de marketeers van de toekomst, waar elk bedrijf naar verlangt. Met hun veelzijdige profielen zijn ze geschikt voor diverse opdrachten, rollen of functies binnen een organisatie.

 
 

Een voorbeeld

Je kan bijvoorbeeld uitblinken in content marketing en social advertising, maar daarnaast ook wel iets kennen en kunnen van e-mailmarketing, data-analyse, SEO of SEA.

De onderstaande figuur maakt het profiel van een T-shaped marketeer duidelijker. Het horizontale deel van de “T” is de brede basiskennis over marketing. Je kent dus wat van al deze zaken, maar je bent er geen expert in. Het verticale gedeelte van de figuur staat voor de zaken waarover je diepgaande kennis hebt. Hierin ben je een absolute specialist, zoals in dit voorbeeld content marketing en social advertising.

Voorbeelden van een T-shaped marketeer

Marketing- en communicatieafdelingen moeten voortdurend up-to-date blijven, veranderen en innoveren. Ons vakgebied verandert sneller dan ooit (digitale evolutie, big data, AI…). Een T-shaped marketeer leert graag en snel bij. Zo wordt hij een echte marketingexpert in jouw bedrijf. Vooral in middelgrote teams van 2 tot 10 personen kunnen deze type marketeers een interessante bijdrage leveren.

  1. Verhoogde efficiëntie: T-shaped marketeers kunnen op veel verschillende projecten van A tot Z werken, wat de efficiëntie en productiviteit van je afdeling of bedrijf verhoogt.
  2. Betere beslissingsnemers: ze beschikken over veel kennis en hebben dankzij hun helikopterblik een algemeen overzicht van de situatie. Ze zijn dan ook goed in verschillende standpunten te verbinden met elkaar.
  3. Veel flexibiliteit: ze passen zich snel aan bij een nieuwe uitdaging of kans.
  4. Sterkere samenwerkingen: ze zijn beter in staat om verschillende marketingdoelen samen te brengen met bedrijfsdoelen.
  5. Verbeterde innovaties: al de voorgaande voordelen zorgen voor nieuwe perspectieven en ideeën binnen een bedrijf, die tot een verhoogde innovatiegraad kan leiden op verschillende gebieden (customer service, productontwikkeling, sales…).

Hoe word je een T-shaped marketeer?

Als je een T-shaped marketeer wil worden moet je starten bij het begin: de basis. Leer jezelf de basisprincipes van marketing en lees veel marketingboeken. Een bijkomende opleiding of cursus kan hierbij zeker helpen.

Vervolgens moet je jezelf gaan specialiseren in één tot drie marketinggebieden. Wat is jouw talent of waarin wil jij een expert worden? Misschien blink je wel uit in e-mailmarketing of het opzetten van een content marketingplan. Mocht je nog geen expert zijn, kan je altijd lessen volgen in de skills die je nog beter wil ontwikkelen.

Je weet nu waarin je goed bent of wil worden. Maar sta ook stil bij wat je zwakke punten zijn binnen marketing. Je kan uitblinken in e-mailmarketing, maar onzeker zijn over je SEO-vaardigheden. Dan is het een goed idee om toch wat basiskennis op te doen, want dat komt de onderbouwing van je marketingstrategie ten goede.

 

We hebben de afgelopen jaren heel wat academische en praktische expertise opgebouwd die we graag delen, zodat je zelf aan de slag kan met je marketing en communicatie. Nood aan begeleiding voor het uitbouwen van een bepaalde expertise? Reputations informeert en inspireert mensen via gastcolleges, workshops, publicaties en persoonlijke begeleiding.