fbpx

V van Value Branding

Dokters verstaan dokterstaal, wiskundigen begrijpen differentialen en integralen. De marketeer verstaat gekke marketingtermen. Gelukkig maar. Maar een buitenstaander is meestal niet thuis in de wereld van journeys, ideale klanten en termen als SEO en omnichannel. Dokterslexicon kunnen we niet toelichten, en kernfysica is ver van ons bed. In marketingtermen (waar onze eigen tenen trouwens ook wel eens van gaan krullen) kunnen we je echter wél wegwijs maken. Wij doen het volgens een bekend taalkundig format: het alfabet. Dit keer de V van Value branding. Zie jij de meerwaarde al in van value branding voor jouw merk?

Alfabet

Value branding (veljoe brending; zelfstandig naamwoord): 

waarden vormen het DNA van een organisatie of een bedrijf. Ze binden de medewerkers en klanten met elkaar en het merk. Merkwaarden verwijzen naar algemene principes die belangrijk worden gezien in een bedrijf of organisatie. Aan value branding doen betekent de identiteit van je merk zo sterk mogelijk baseren op de merkwaarden.

Value Branding

Betekenis geven aan je merk draait altijd rond het toekennen van merkwaarden die je met je stakeholders deelt. Merkwaarden brengen medewerkers onderling, de organisatie in zijn geheel en externe stakeholders dichterbij elkaar. Duidelijke merkwaarden zorgen ervoor dat je zelf, je organisatie en de buitenwereld een juist beeld hebben en ook doorvertellen. 

Waarom werken vanuit merkwaarden?

Veel krachtiger en duurzamer dan vertellen wat je doet, is meegeven waarom je dingen doet. Merkwaarden in een organisatie staan in relatie met de missie en visie van de organisatie, de medewerkers en de externe stakeholders. Merkwaarden vormen de sociale lijm tussen medewerkers onderling, de organisatie en de externe stakeholders. Waardengedreven organisaties zijn voortdurend in beweging: de invulling van merkwaarden wordt gedaan door de medewerkers, externe stakeholders en de werkcontext.

Hoe bepaal ik de waarden van mijn merk?

Betekenis draait altijd om de waarden die je deelt met elkaar. Merkwaarden zorgen ervoor dat betekenis duidelijk wordt, voor jezelf als organisatie én voor de buitenwereld.

Als organisatie kies je wat je wil bereiken, vaak gestuurd vanuit het management en geformuleerd in een missie en visie. Dit zijn waarden die je als organisatie voorop stelt.
Als medewerker heb je een bepaalde reden waarom je voor een organisatie wil werken: je werkwaarden weerspiegelen de motivatie die je wil realiseren in je werk. Als je nieuwe medewerkers aanneemt, hoop je dat de waarden van je organisatie in lijn liggen met diens werkwaarden.


En tot slot is er de perceptie van jouw merk: wat anderen over jouw merk denken. Die perceptie kan positief of negatief zijn. Mensen kunnen – zelfs zonder rechtstreeks contact met je merk – een perceptie vormen.


De merkwaarden zijn de gemene deler van die drie. Een sterk merk slaagt erin om die drie zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Met de juiste marketingstrategie en een goed inzicht in je klantenbeleving kan je krachtige merkwaarden formuleren.

Meten is weten. Maar hoe meet je merkwaarden?

door in gesprek te gaan met klanten en andere stakeholders krijg je een goed inzicht in de perceptie van jouw merk. Je wil echt achterhalen wat de intrinsieke waarde is van je merk en of deze al dan niet positief is. Je merkperceptie meet je best op regelmatige tijdstippen. Zo kan je de vinger aan de pols houden en relevant blijven voor je klanten.

Je kan al eenvoudig meten of je merk het goed doet in de ogen van je stakeholders met een NPS-meting zoals deze:

“Op een schaal van 0 t/m 10: hoe waarschijnlijk is het dat je merk X aanraadt aan een vriend of collega?”

Wil je meer weten over de NPS-score meten? Lees dan onze andere blog over NPS.

Value Branding_MarketingAlfabet_Reputations

Wil je weten wat stakeholders écht over je merk denken?

Via een merkperceptieonderzoek peilen we in verschillende vragen naar de mening van je stakeholders over je merk. Op die manier kom je te weten welke betekenis zij hechten aan je merk. Liggen de waarden voor jouw merk al vast? We denken graag mee na over je marketingstrategie, zodat je je merkwaarden op de juiste manier uitdraagt.