Ouder: Interpretatie van Reputations
Geboortejaar: recent
Iedereen kent dé 4Ps om aan zijn marketing te werken: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Het klassieke 4P-model is een goede basis, maar nog geen garantie op succes. Door 6 andere essentiële P’s toe te voegen aan je marketingstrategie, kan je mensen écht aan je merk binden.
De 4P’s (Product, Prijs, Plaats, Promotie) zijn een goede basis om aan je marketing te werken, maar nog geen garantie op succes. Je product kan gekopieerd worden, je prijs gebroken, de plaats waar je beschikbaar bent kan door e-commerce heel snel voorbijgestreefd worden en je promotie kan door je concurrent overtroffen worden.
In de klassieke 4P-marketing ontbreekt het DNA van je product of merk. En laat nét dat nodig zijn om consumenten duurzaam aan je merk te binden. Wil je als merk een unieke positie in de markt innemen, dan zal je een stap verder moeten gaan.
Consumenten kiezen niet alleen op basis van de 4P’s. Consumenten kiezen ook voor een bepaald merk omdat het overeenkomt met waar zij voor staan. Door 6 andere essentiële P’s toe te voegen aan je marketingstrategie, bouw je een duurzame relatie tussen de consument en jouw merk, én zorg je ervoor dat je merk ook minder snel gekopieerd kan worden.
Het succes van een goede marketingmix? Dat begint bij het besef dat alle 10P’s belangrijk zijn en elkaar beïnvloeden. De 10P’s moeten op elkaar afgestemd zijn zodat ze jouw merk en USP’s in de verf zetten. Ze zorgen ervoor dat je merk consumenten kan aantrekken die dezelfde waarden delen en zich duurzaam willen binden aan jouw merk. En dat is op termijn altijd de slimste strategie!