Ouder: Google
Geboortejaar: 2014
Met het 3H-model kan je eenvoudig structuur brengen in je content marketingstrategie en -kalender. Er zijn drie typen content: Help-content, Hub-content en Hero-content.
Hero-content zit bovenaan de piramide. Het is unieke content, vaak gelinkt aan een event of campagne, die je slechts een paar keer per jaar inzet en het meeste budget vraagt. Bij hero-content ben je ervan overtuigd dat het de aandacht van je doelgroep grijpt.
Een voorbeeld? Denk aan de reclamespot van Volvo FM-trucks met de epische split van Jean Claude Van Damme.
Hub-content is terugkerende en herkenbare content. Het is leuke content voor het publiek dat je hebt opgebouwd waarmee je inspeelt op de herkenning en verbondenheid met jouw merk. Het stimuleert interactie en zorgt ervoor dat je volgers blijven terugkomen. Je laat zien hoe je dingen doet, vaak in een blogbericht, video of nieuwsbrief.
Hoe hub-content eruit ziet? De throw-back video’s over oude Volvo-modellen op het Youtube-kanaal van Volvo zijn een goed voorbeeld.
Help- of hygiene-content is het meest aanwezig in je content planning. Het is duurzame, tijdloze content die antwoord biedt op de vragen van consumenten. Help-content zet je in om je bereik en betrouwbaarheid te vergroten en nieuwe volgers hun weg te doen vinden naar jouw merk. Help-content is de stabiele basis van je piramide. Denk aan FAQ’s, tips & tricks, about us-pagina’s en instructievideo’s.
Help-content in praktijk? Dat is bijvoorbeeld deze info over de rijhulpsystemen op de website van Volvo Cars.