Ouder: McKinsey, business consultants Robert H. Waterman en Jr. en Tom Peters
Geboortejaar: jaren ’80
Het marketingmodel toont met 7 S’en welke factoren onmisbaar zijn om je bedrijf te organiseren: shared values (gedeelde kernwaarden), systems (formele en informele regels, procedures en werkwijzen), strategy (doelstellingen en wijze waarop doelen gehaald worden), structure (taken en rollen binnen organisatie), skills (kracht van de organisatie), staff (afdelingen en specifieke kenmerken) en style (omgang van management met personeel). Haal de speurder in jou naar boven, want voor dit onderzoek heb je veel inside information nodig!
Het marketingmodel bestaat uit zeven onmisbare factoren om je bedrijf te organiseren:
De beschrijving van jouw organisatie bestaat dus uit harde factoren (systeem, strategie en structuur) en zachte factoren (gedeelde waarden, vaardigheden, stijl en personeel). Je moet voldoende informatie hebben over je organisatie om het 7S-model in te vullen. Voer desk- en fieldresearch uit. Daarvoor kunnen volgende bronnen handig zijn: de website, andere communicatiekanalen, jaarverslagen, bestaande bedrijfsrapporten, diepte-interviews, kwantitatieve medewerkersbevragingen.