1) Awareness (bewustzijn): benadruk de noodzaak van de verandering
Ouder: Jeff Hiatt
Geboortejaar: 2006
Een verandering voorstellen in een organisatie is niet altijd zo eenvoudig. Het ADKAR-model kan je helpen analyseren hoe het komt dat veranderingen moeilijk hun intrede maken of mogelijks niet hun doel bereiken. Het woord “ADKAR” staat voor de vijf resultaten die een individu moet bereiken om een verandering erdoor te krijgen: Awareness, Desire, Knowledge, Ability en Reinforcement.
Het ADKAR-model dient vooral als coachinginstrument om medewerkers bewust te maken en te leren omgaan met veranderingsprocessen binnen de organisatie. Elke verandering raakt twee dimensies: de organisatie zelf en de medewerkers. Het is belangrijk dat de verandering op hetzelfde moment op beide dimensies verloopt. Het ADKAR-model helpt je om vooraf goed te bepalen welke stappen noodzakelijk zijn om te doorlopen. Maar ook achteraf is het een perfect evaluatiemodel om bij een niet zo vlotte overgang alsnog de verandering verder te doen ontwikkelen.
1) Awareness (bewustzijn): benadruk de noodzaak van de verandering
2) Desire (verlangen): betrek individuen
3) Knowledge (besef): deel kennis
4) Ability (vermogen): ga na hoe het gaat met je medewerkers
5) Reinforcement (bekrachtiging): vier feest bij mijlpalen