fbpx

Hoe kom je te weten waarom een verandering (niet) werkt?

Ouder: Jeff Hiatt

Geboortejaar: 2006

Een verandering voorstellen in een organisatie is niet altijd zo eenvoudig. Het ADKAR-model kan je helpen analyseren hoe het komt dat veranderingen moeilijk hun intrede maken of mogelijks niet hun doel bereiken. Het woord “ADKAR” staat voor de vijf resultaten die een individu moet bereiken om een verandering erdoor te krijgen: Awareness, Desire, Knowledge, Ability en Reinforcement.

ADKAR-model

Doel van het model

Het ADKAR-model dient vooral als coachinginstrument om medewerkers bewust te maken en te leren omgaan met veranderingsprocessen binnen de organisatie. Elke verandering raakt twee dimensies: de organisatie zelf en de medewerkers. Het is belangrijk dat de verandering op hetzelfde moment op beide dimensies verloopt. Het ADKAR-model helpt je om vooraf goed te bepalen welke stappen noodzakelijk zijn om te doorlopen. Maar ook achteraf is het een perfect evaluatiemodel om bij een niet zo vlotte overgang alsnog de verandering verder te doen ontwikkelen.

De vijf bouwstenen

1) Awareness (bewustzijn): benadruk de noodzaak van de verandering

  • Wat medewerkers denken: Waarom is de verandering eigenlijk nodig? Waarom moet de verandering net nu worden doorgevoerd? Wat is er mis met hoe we vandaag werken? En vooral: ‘What’s in it for me?’, ofwel: wat levert de verandering mij als voordeel op?
  • Wat jij moet doen: speel in op deze vragen en communiceer de reden voor de verandering, vertrekkend vanuit hun perspectief. Medewerkers moeten zich bewust worden van de noodzaak en hoe de verandering hen kan helpen in de toekomst.

2) Desire (verlangen): betrek individuen

  • Wat medewerkers denken: Hoe kan ik me actief inzetten voor deze verandering?
  • Wat jij moet doen: medewerkers moeten zelf de wil voelen om zich achter deze verandering te zetten. Als je om hun mening vraagt, doe er dan ook iets mee en breng hen daarvan op de hoogte. Communiceer open en voldoende en organiseer regelmatig feedbackmomenten met je medewerkers.

3) Knowledge (besef): deel kennis

  • Wat medewerkers denken: Wat houden de nodige taken, systemen en verantwoordelijkheden in? Hoe zit de verandering precies in elkaar en welke impact tijdens het veranderingsproces mag ik verwachten?
  • Wat jij moet doen: door voldoende kennis te delen over het veranderingsproces weten de medewerkers ook wat het (eind)doel is van de verandering. Een cursus van twee uur is niet voldoende. Spoor je medewerkers aan om actief om te gaan met de nieuwe kennis.

4) Ability (vermogen): ga na hoe het gaat met je medewerkers

  • Wat medewerkers denken: Kan ik een training of coaching volgen rond deze verandering?
  • Wat jij moet doen: medewerkers voelen zich pas betrokken bij een verandering als je ook effectief vraagt hoe het met hen gaat en hoe zij hun functie voor – tijdens – na de verandering ervaren. Moedig hen aan in zichzelf te geloven, ook al maken ze fouten. Bied hen de nodige hulp en omkadering aan.

5) Reinforcement (bekrachtiging): vier feest bij mijlpalen

  • Wat medewerkers denken: Kan ik ergens eenvoudig mijn ervaring delen?
  • Wat jij moet doen: Stimuleer medewerkers om over de status van de verandering te blijven communiceren en ook feedback te geven hierop. Zorg dat ze ergens een plek of platform hebben om hun verhaal gemakkelijk te delen met anderen. Zo voorkom je een terugval op oude routines en gedrag. Vier successen en geef voldoende positieve en constructieve feedback tussendoor.
  • Erg toepasbaar model
  • Eenvoudige blik op change management
  • Out-of-the box benadering, maar tegelijk klaar om te gebruiken
  • Betrouwbaar model

Voordelen

  • Geen ruimte voor de ontwikkeling van een lange termijnvisie
  • Eenzijdige focus op het menselijk aspect, dus enkel toepasbaar op kleinere initiatieven

Nadelen