Ouder: Igor Ansoff
Geboortejaar: 1957
De Ansoff-matrix is een basisframe om groei-opportuniteiten van je merk in kaart te brengen. Kies je voor de ontwikkeling van nieuwe producten, een nieuwe doelgroep aanspreken met je bestaande producten… Aan jou om (doordacht) de juiste richting te bepalen!
Het Ansoff-model is een strategisch hulpmiddel bij het formuleren van groeistrategieën.
Als organisatie helpt het je om te denken over hoe je je in de toekomst verder zou kunnen ontwikkelen. Je kan het model toepassen bij de start van een nieuw bedrijf, maar evengoed bij een strategische denkoefening van een bestaand bedrijf.
De groeistrategie in gestaafd op twee dimensies: enerzijds het product (nieuw of bestaand) en anderzijds de markt (nieuw of bestaand).
Het succes van het model? Dit model visualiseert eenvoudig de groeimogelijkheden van een merk. Ondanks het beperkt aantal dimensies, helpt het je toch om verschillende groeimogelijkheden te evalueren.