Ouder: Gigi Dietrich
Geboortejaar: 2014
Het PESO-model brengt in kaart hoe je de content van je merk kan inzetten op verschillende communicatiekanalen. PESO staat voor Paid, Earned, Shared en Owned content. Het is een handig model om de ideale marketingmix te bepalen voor jouw merk.
Het PESO-model geeft inzicht in hoe verschillende contentvormen samenwerken om je publiek en doelgroepen te bereiken. Door Paid, Earned, Shared en Owned content geïntegreerd in te zetten, vergroot je je bereik en bouw je aan een consistent beeld van jouw merk.
Maar wat moet je juist verstaan onder Paid, Earned, Shared en Owned content?
Denk aan: advertenties, advertorials, SEA…
Door ervoor te betalen, heb je de volledige controle over wat, wanneer naar wie wordt verspreid.
Denk aan: persartikels, blogberichten, reviews…
Earned content ‘verdien’ je, zonder ervoor te betalen. Je hebt echter geen invloed op welk verhaal er verspreid wordt over je merk, wanneer of naar wie.
Denk aan: posts van je merk die klanten of volgers delen op hun sociale media
Ook voor shared content betaal je niet als merk. Je hebt er ook geen controle over.
Denk aan: je eigen webcontent, posts op je eigen social mediakanalen, de nieuwsbrief naar je klanten, je eigen podcast…
Jij bepaalt wat wanneer wordt verspreid en hoeveel aandacht alles op jouw eigen kanalen krijgt.
De tijd dat je de verschillende content- en mediavormen netjes van elkaar kon scheiden, ligt al even achter ons. Tot een 20-tal jaar geleden waren Paid, Earned, Shared en Owned content aparte silo’s. Met reclame richtten merken zich vooral op paid media, met PR op earned media. In organisaties en bedrijven waren marketing, communicatie en PR vaak netjes afgebakende disciplines.
Niet meer anno 2023. Doelgroepen bewegen voortdurend en het wordt steeds moeilijker om hun aandacht te trekken én vast te houden. Daarnaast neemt het aantal traditionele en digitale communicatiekanalen toe, waardoor het publiek verder fragmenteert. Als marketing- en communicatieteam ben je tegenwoordig best van alle markten (een beetje) thuis om je boodschap op de beste manier én met de meeste impact te verspreiden naar je publiek.
Naast Paid, Earned, Shared en Owned content zijn er de afgelopen jaren andere contentvormen ontstaan op het snijvlak van twee vormen:
Zet je als merk nu best in op Paid, Earned, Shared of Owned content? Een ideale marketing- een communicatiestrategie bevat de vier contentvormen. Hoeveel content je maakt en verspreidt voor elke vorm, verschilt voor elk bedrijf of organisatie.
Volgende tips zijn bruikbaar voor een ideale PESO-mix voor élk merk: