fbpx

Hoe bouw je jouw merkreputatie op?


Ouder: Reputations -Frederik Picard

Geboortejaar: 2020

Er zijn duizenden merken in de wereld die vechten voor jouw aandacht. Toch kan je kiezen aan dewelke je al dan niet aandacht schenkt. Deze merken kunnen op de juiste manier hun verhaal tot bij jou brengen en je overtuigen. Met een gepast en volledig PMP-model versterk je de merkreputatie van je merk. PMP staat voor positionering, merkbetekenis en profilering. 

PMP-model

Elk sterk merk heeft een heldere reputatie met een duidelijke, maar beperkte set aan associaties (een combinatie van feiten en waarden). Dit noemen we de ‘breinpositie’ van een merk. Het PMP-model vat de identiteit van een merk samen, aan de hand van 20 essentiële bouwstenen die je nodig hebt voor een sterke merkstrategie. Het model bevat drie stappen:

Positionering: hoe positioneert je merk zich t.o.v. concurrenten en de maatschappij?

  • Positionering: hoe positioneert je merk zich t.o.v. concurrenten en de maatschappij?
  • Werkveld: in welke arena speel je?
  • Missie: waar sta je voor?
  • Visie: waar ga je voor?
  • Focuspunten: hoe bouw je je geloofwaardigheid op?
  • Organisatiecultuur: wat drijft je?
  • Waardestrategie: hoe overtuig je je klanten?
  • Strategische speerpunten: wat zijn je strategische prioriteiten?

Merkbetekenis: welke betekenis geef je mee via jouw merk?

  • Merkessentie: waarom zouden we op jou letten?
  • Merknaam: welke merknaam kies je?
  • Merkarchitectuur: hoe structureer je je merk?
  • Merkwaarden: welke waarden zitten er in je merk?
  • Merkattitude: welk opvallend gedrag vertoon je?
  • Merkpersoonlijkheid: welke persoonlijkheid zit er in je merk?
  • Merksynthese: hoe bouw je de betekenis van je merk op?
  • Pay-off: wat is de betekenis van je merk in één pakkende zin?

Profilering: wat doe je met je merk, voor wie en welke voordelen halen zij eruit?

  • Doelgroepen: voor wie doe je het?
  • Voordelen en valkuilen: wat benadruk je wel en niet?
  • Thought leadership: waarin wil en kan je uitblinken?
  • Bewijsvoering: hoe overtuig je?
  • Merkprofieltekst en merkoneliner: hoe vat je je merk in één promotionele alinea en zin samen?

Wil je zelf met het PMP-model aan de slag? Koop dan ons boek ‘People always talk about reputations’ en je krijgt dit sjabloon en nog vele andere handige tools als download erbij!