fbpx

Hoe stel je concrete doelen?

Ouder: George T. Doran

Geboortejaar: jaren ’80

Een slimme organisatie maakt haar doelen concreet volgens de SMART-methode. Doelstellingen moeten SMART zijn ofwel specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdsgebonden. De SMART-methode zorgt ervoor dat je ideeën concrete doelen worden waarnaar je kan werken.

Smart-model

Smart-model_Reputations

De cirkels van dit marketingmodel staan voor 6 C’s die in combinatie het beste uit jouw content halen: channels (kanalen waarmee je je content verspreidt naar je doelgroep), crossmedia (mate waarin diverse kanalen door elkaar gebruikt worden), curatie (raadplegen van externe bronnen), community (interactie met je volgers) en comfort (gemak waarmee je klant content bekijkt en deelt). Last but not least: content moet snackable, shareable én searchable zijn.

Elk doel moet:

  • specifiek zijn, want in de praktijk moet een idee of doel ook toepasbaar zijn. De zeven W’s (wie, wat, waar, wanneer, waarmee, waarom, op welke manier) zijn een goed hulpmiddel. Maak je doel concreet in een cijfer of percentage. Zeg bijvoorbeeld niet ‘we willen een grotere omzet’, maar wel ‘we willen 20% meer omzet boeken in het volgende jaar’.
  • meetbaar zijn, want meten is weten. Dat zal elke goede ondernemer, marketeer en strateeg onthouden. Zo kan je bv. klantvriendelijkheid gemakkelijk meten door na elke levering via mail kort feedback te vragen bij de klant.
  • aanvaardbaar zijn, want jij en jouw team mogen niet twijfelen aan de uitvoering van het doel. Er moet dus draagvlak zijn. Dat neemt niet weg dat een doelstelling ambitieus genoeg moet zijn. Anders verliest het stellen van doelen zijn nut. De A van aanvaardbaar is dus ook een beetje de A van ambitieus.
  • realistisch zijn, want je kan een doel accepteren, maar dat betekent niet dat het ook meteen realistisch is. Toets de haalbaarheid van je idee af, zodat je later niet op verrassingen of teleurstellingen botst. Een realistisch doel tilt de motivatie van betrokkenen naar boven.
  • tijdsgebonden zijn, want een concreet doel heeft een specifieke timing en deadline. Bepaal het begin- en eindpunt met zo concreet mogelijke timings. Tussentijds je doel aanpassen kan, maar enkel SMART!
specifiek zijn, want in de praktijk moet een idee of doel ook toepasbaar zijn. De zeven W’s (wie, wat, waar, wanneer, waarmee, waarom, op welke manier) zijn een goed hulpmiddel. Maak je doel concreet in een cijfer of percentage. Zeg bijvoorbeeld niet ‘we willen een grotere omzet’, maar wel ‘we willen 20% meer omzet boeken in het volgende jaar’. meetbaar zijn, want meten is weten. Dat zal elke goede ondernemer, marketeer en strateeg onthouden. Zo kan je bv. klantvriendelijkheid gemakkelijk meten door na elke levering via mail kort feedback te vragen bij de klant. aanvaardbaar zijn, want jij en jouw team mogen niet twijfelen aan de uitvoering van het doel. Er moet dus draagvlak zijn. Dat neemt niet weg dat een doelstelling ambitieus genoeg moet zijn. Anders verliest het stellen van doelen zijn nut. De A van aanvaardbaar is dus ook een beetje de A van ambitieus. realistisch zijn, want je kan een doel accepteren, maar dat betekent niet dat het ook meteen realistisch is. Toets de haalbaarheid van je idee af, zodat je later niet op verrassingen of teleurstellingen botst. Een realistisch doel tilt de motivatie van betrokkenen naar boven. tijdsgebonden zijn, want een concreet doel heeft een specifieke timing en deadline. Bepaal het begin- en eindpunt met zo concreet mogelijke timings. Tussentijds je doel aanpassen kan, maar enkel SMART!